Lägg till lite brödtext (1).jpg

Välkommen till Katarinaskolan!

Katarinaskolan är en humanistisk-kristen friskola med ungefär 400 elever fördelade på 16 klasser i årskurserna 6, 7, 8 och 9. Skolan drivs av en stiftelse som startades 1994 av två lärare; Lotta Misgeld och Stephen Coombs. De ville skapa en skola med personlig stämning där det märks att var och en är betydelsefull. Varje människa är unik, och man ska bli respekterad för den viktiga person man är – och öva sig på att själv respektera dem man har runt omkring sig, som är precis lika viktiga!

Läs gärna mer om vår skola under fliken ”Om Katarinaskolan

Nyheter & information

Läsårstider 2023/2024

Elever (178 skoldagar)

Höstterminen 2023 börjar torsdag 17 augusti och slutar onsdag 20 december.
Lovdagar och skollov (utöver helger och röda dagar)
• Höstlov: 30 oktober–3 november (vecka 44)
• Jullov: 21 december 2023–9 januari 2024

Vårterminen 2024: börjar onsdag 10 januari och slutar onsdag 12 juni.

Lovdagar:
• Sportlov: 19–23 februari (vecka 8)
• Påsklov: 2–5 april (vecka 14)
• Övriga lovdagar:
• Måndag 29 och tisdag 30 april
• 10 maj (dag efter Kristi himmelsfärd)
• 7 juni (dag efter nationaldagen)
• Sommarlov: 13 juni–19 augusti

Om Katarinaskolan

Katarinaskolan drivs av den fristående stiftelsen Heliga Katarinas Skolstiftelse och startades 1994 av två lärare: Lotta Misgeld och Stephen Coombs.

Stephen avled den 5 december 2022 efter en tids sjukdom. På Katarinaskolan är vi evigt tacksamma för hans insatser och arvet han lämnar efter sig i form av sånger, Luciaspel, dikter, epigram och texter. Det är Stephen som under alla år givit klasserna sina latinska djurnamn.

Elever i B.jpg

Individen

I Katarinaskolan är klasserna inte alltför stora, läraren kan ägna uppmärksamhet åt var och en. Det är för att vi vill att alla ska bli sedda och uppskattade som individer när de går i skolan.

katarina_scaled_HALF.jpeg

Humanistisk kristen

Vi vill skapa en atmosfär av kärleksfull respekt människor emellan, enligt den kristna uppfattningen att alla människor är skapade i Guds avbild.